Luxustermékeit „Az ördög Pradát visel” című filmben is megemlítik
A japán Shu Uemura, a sminkelés forradalmasítója tavaly decemberben, 79 éves korában halt meg. Uemura 1928-ban, Tokióban született, s első lépéseit a szépségipar területén akkor tette meg, amikor egyetlen férfiként beiratkozott az 50-es évek konzervatív japán fővárosának sminkiskolájába.
Amikor tanulmányait befejezte, az Egyesült Államokba költözött, ahol az egyetlen japán sminkesként dolgozott a filmes világban. A nagy lehetőség akkor mutatkozott számára, amikor 1962-ben a „My geisha” című film forgatása előtt Shirley McLaine sminkese megbetegedett, és ő ugorhatott be helyette. Így futott be Hollywoodban, s a következő években ő lett a sztárok kedvenc sminkese, olyanoké, mint pl. Frank Sinatra.A hatvanas években visszatért Japánba, amikor az ország kezdett újjáéledni a II. világháború után, s már azon az úton haladt, hogy az egyik nagyhatalom legyen. Uemura 1965-ben iskolát nyitott sminkeseknek, majd megalkotta a szezononként változó kollekciókat, a „Mode Make ups”-ot mindig más témákkal és színekkel.
1972 után kezd bele az első „Make up Show”-ba, amely a sminkelést, mint látványosságot, mint művészetet jeleníti meg a színpadon. 1990-ben megalapítja az Atelier Teamet, amelyben körülveszi magát olyan fiatal és tehetséges sminkesekkel, akik folyamatos inspirációforrást biztosítanak számára.
Kozmetikai szereket is készített, mert – mint egyik mottója szerint –: „A szép smink a szép bőrnél kezdődik.” Mitikus sminklemosó olaját 1967-ben alkotta, amely egy csodálatos tisztító és hidratáló termék, majd 1990-ben újabb innováció, az „UV Mousse Under Base” következett, amely az alapozó alá téve mattá, feszesebbé teszi a bőrt és tartóssá a sminket. 2006-ban a „Deep Sea Moisture” krémmel rukkolt elő, ennek alapanyagait a japán vizekből nyerte.
Ez az egyedülálló alkotó 142 szemhéjfestéket, köztük mattot, irizálót, fényeset és gyöngyházfényűt, 120 rúzst, 52 pirosítót, 24 ceruzát, 4 tust, 34 alapozót és púdert, és 43 körömlakkot készített. De ne felejtsük el tökéletes ecseteit (ezekből szintén kb. 40 féle létezik, a legkülönbözőbb szőrökből és anyagokból, sőt néha még színesek is, mint a híres, piros 18R nevű) és a rendkívül népszerű szempilla-göndörítőjét sem.
Kim Bourhila, Shu Uemura francia sminkmestere osztja meg velünk a mester titkait:
„Shu Uemura mindig úgy állt neki a sminkeléshez, mintha festő lenne a vászon előtt. Először is előkészíti a vásznat a lemosó olajjal, a deep sea water és az UV under base termékekkel, hogy könnyebbé tegye a színek felvitelét, és az eredmény tökéletes legyen.
Ezután az alapozás és korrektorozás következik, majd a színek. Kis részletekben viszi fel a színeket, gyors ecsetmozgással, szinte egy szamuráj mozdulataival. Majd a műszempillák, szempillaspirál, a száj és végül a pír.”
Uemura így vélekedett a szakmájáról: „A smink célja nem a hibák elfedése, hanem a nő szépségének kiemelése.”
Ha Párizsban jársz, feltétlenül látogass el a központban lévő Shu Uemura szalonba, amelyet 1986-ban nyitottak meg, és 2007-ben teljesen felújítottak. Nőies és érzéki hely, kicsit elvont, de mégis otthonosan érezheted magad benne. Uemura mindig is mesterien mosta el a művészet és a valós élet határait, a mesterkélt és a természetes közötti különbséget.
Cégének egy részét 2004-ben a L’Oréal megvásárolta.
Shu Uemura halála után a márka továbbviszi a mester szellemét. Új, 2009-es tavaszi kollekciójának címe: Mirage, s ez a 128. kollekció, tele csodás pasztellszínekkel, fényekkel. Idén először színes műszempillák is megjelentek a termékek között.
Uemura azon japán művészek közé tartozott – mint például Issey Miyake és Kenzo Takada is –, akik jelentősen meghatározták és irányították a világ ízlését, és erősítették Japán befolyását a divatban.
|