Japánban a dohányzás sokkal kevésbé tiltott tárgy, mint sok másik nemzetben, és Japán sokat megmagyaráz az ázsiai dohányfogyasztásról. Majdnem 30 millió ember dohányzik japánban, miközban az ország üzemelteti a világ egyik legnagyobb dohánypiacát. Japán az utoljára iparosított nemzetek közül az egyik a világban, ahol a felnőtt dohányzás még mindig elterjedt; a statisztika kimutatja, hogy a japán férfiak dohányoznak a legnagyobb mértékben a világon. A füstarány a felnőttek között 29%, beleértve 43% a felnőtt férfiak és 13% a nők.
1985-ig a dohányipar egy kormány által vezetett monopólium volt, és Japán kormánya még mindig a dohányreklámban és az etikettkampányokban érintett. A pénzügyminisztérium irányítja a Japán Dohány 50,2%-át, a világ 3. legnagyobb dohányvállalatát, ami egy év alatt 3 milliárd dollárral növeli a profitot.
A nemdohányzó területek nem túl gyakoriak az éttermekben és a nyilvános területekben még a gyorskajáldákban és a családi éttermekben sem. Mindazonáltal minden vonatnak van nem dohányzó vagonja vagy teljesen füstmentes, ahogy sok vonatállamáson a benépesített területekben.
Van a cigarettáknak egy ársajátsága - egy márkának az ára ugyanaz minden eladónál, a cigaretta gyártóktól a nagy szupermarketek és sarki boltokig. Továbbá a tömegvásárlások nem árengedményesek. A legutóbbi áremelés a cigarettákra átlagban 1 yen volt cigarettánként, vagy 20 yen dobozonként. Minazonáltal, néhány márka felemnt egészen 30 yen-ig dobozonként.
Az országos internetfelmérés kimutatta, hogy a válaszolók 23,1%-a mindennap dohányzik.
Japán nők és dohányzás:
Miközben az emberek magas százaléka dohányzik, a nők aránya nem igazán megy 10% felé. Hagyományosan az olyan japán nket, akik dohányoznak, nőietlennek tekintenek. Azok, akik ritkán dohányoznak, nyilvánosan teszik. A társadalmi jelzést gyökereztette az a benyomás, hogy az anyaság a nő életének egy funkciója és a füst ártalmas a gyerekek számára.
A 90-es évek közepe óta, a női dohányosok száma különösen emelkedett a fiatal nők között. "A gyártók nagyon sikeresek voltak az ellátott nagyszerű képekben a fogyasztónak", mondta az egészségért és jólétért felelős minisztérium és a műszaki tisztviselő Yumiko Mochizuki, amikor megkérték, hogy magyarázza el a női dohányosok emelkedését. "Az egészségért és jólétért felelős minisztérium az ok, amiért teljesen egyéni okokból dohányoznak."
A kormány hírdeti, hogy a tiltást az anyasági vitán arra alapozzák, hogy a dohány vízhatlan volt, amíg 1985 nem privalizálták a dohányipart. A hírdetés arra bíztatta a nőket, hogy a dohányzás tilos Japánban egy önkéntes ipari egyezmény miatt. Az ipari csoportok elfogadták az önbecsülést, hogy a hírdetéseket tiltsák és végrehajtsák. Egyesült Államokbeli gyártók, a Brown&Williamson olyan cigarettákat adtak el Japánban, amik karcsú fehér dobozban voltak, virághoz hasonló mintával a tetején. R.J Raynold Tokyo-i hírdetőtábláin a Salem's Pianissimo cigaretták zöldek és rózsaszínek voltak. Philip Morris reklámozta a Virginia Slims-et azzal a morróval, hogy "Légy önmagad" az egyik reklámkampányban.
Más ügynökök is hozzájárulnak a női dohányosok számának emelkedéséhez. Néhány megfigyelő hangsúlyt fektet arra, hogy több japán nő azért dohányik, hogy lenyugodjon munka közben. Mások amellett érvelnek, hogy legyen egy dohányzó hely a nőknek, hogy egyenlőségben legyenek a férfiakkal. A média is nyomással hat arra, hogy sok nő dohányzik a híres Japán tv-s sorozatokban.
Japán dohányzó kultúrája:
Japánnak egy kifinomult cigarettázási etikettje van, ami magába fogalaja pl. a hordozható hamutartókat a csikkeknek, és hogy nem sétálhat egy ember miközbe dohányzik. A japán érzékenység a dohányzásra sokkal inkább felelősség alapú, mint törvény alapú, tükrözve a japán elmét.
Cigarettát vehetnek boltokban, dohányárusoknál és automatáknál, nyilvános hamutartók vannak a járdákon és a vonatperonoknál. A cigaretta automaták számát 500000-re becsülik japánban.
A törvények tiltják a 20 év alatti cigarettázást. Taspo, ismertebb nevén dohányzókártya, egy memóriakártya a Japán dohányintézmény (TIOJ), a dohányt áruló kiskereskedők országos társasága és a Japán automatagyártók fejlesztése által. 2008-ban mutatták be, a kártyát szükséges ahhoz, hogy az automatákból cigarettát lehessen venni. A Taspo név képviseli a "dohányútlevelet".
Japán Dohány (JT) a modern társadalomban érintett a dohányosok és a dohányzás képéről. Egy erőfeszítés, hogy növeljék a képét, a vállalat megbízott több mint 70 közérdekű stílust a "dohányzási szokások" poszterek tervezésére, hogy a dohányzási etikett fontosabb pontjairól felvilágosítja a dohányzókat. A hírdetések közül mindegyiket ugyanabba a bizarr zöld-fehér, egyszerű formába tették. Ezeket a hírdetéseket sokféleképp bemutatták, ami a földalatti plakátoktól a levelezőlapokig és a poháralátéteig terjedt.
A japán dohányzó kultúra egy esti étkezés alatt a legnyílvánvalóbb egy étteremnél. Rendelés előtt szokásos dolog, ha hátradőlnek és elszívnak egy cigarettát, mielőtt eldöntik mit kérnek a menüről. Amint leadták a rendelést, a dohányos be fogja fejezni a cigarettát, és egy ideig beszélgetni fog. Amint az első tál megérkezik, mégegyszer rá fog gyújtani és az étkezés alatt folytonosan dohányozni fog. Amikor az utolsó tál megérkezik, a dohányos elteszi a cigarettát és zavartalanul eszik. Ha befejezte az evést, hagyományosan hátradől és rágyújt még egy cigarettára és lassan elszívja mielőtt befejezné az evést. Azt mondják, a tipikus Japán munkanap 70%-os erőfeszítésből áll, és 30%-át dohányzással tölti. A dohányzásnak ez a kultúrája a márkás cigaretták hírdetésének bemutatása óta töretlen.
|