Eredeti npi valls ›Japnban a sint, az 'Istenek tja' (sintoizmus). Mitolgijt rz legrgebbi iratok Kr. u. 712: a Kodzsiki, 'Rgi esemnyek trtnete' s 720: a Nihonsoki 'Japn krnikja'. E kv-ek a kami, az istenek vilgt ecsetelik. Klnsen fontos az Izanagi s Izanami istenpr, kik a japn szigeteket teremtettk, valamint Amateraszu napistenn s Szuszano viharisten. A japn cs-ok, az els legends Dzsmmu cs-tl kezdve a sint mitolgia szerint Amateraszu leszrmazottai. - A sint rengeteg istent ismer: hegyeknek, fknak, folyknak, csaldoknak, eszkzknek, stb. megvan a maga istene. Kivl embereket, sket halluk utn istenknt tisztelnek. - Az sk tisztelete klnsen nagy szerepet jtszik a japn vallsossgban. A csaldok ktelessgknek tartjk az skrl val vallsos megemlkezst s a tiszteletkre vgzett szertartsokat. A legtbb csaldi otthonban, fkpp a
16. sz., a Tokugava-korszak ta, szoks kamidant (sint istenpolcot) v. bucudant (buddhista oltrt) v. mind a kettt tartani, melynl a csaldtagok az sk tiszteletre vgeznek imkat s szertartsokat. Az augusztus hnapban tartott bon-tnccal az egsz falusi vagy vrosi kzssg egytt nnepli az sk szellemeit. - A sint vallsban nagy szerepet jtszanak a tisztulsi szertartsok. Az emberek rzik, hogy szksgk van megtisztulsra: ezrt mossk meg kezket s bltik ki szjukat (miszogi), mieltt egy szentlybe lpnnek, s ezrt tartanak a szentlyekben jvkor klnbz tisztulsi szert-okat. - A sint szentlyek a termszet ln llnak, hatalmas szent fk rnykban. A szently tbb pletbl ll. A ltogatk rendesen a szently eltt llva vgzik imikat. A kannusi, a sint papjai hagyomnyos fehr ltzetben, magas, fekete sapkban mondjk az ld s tisztulst hoz imkat s vezetik a hzassgktsi szert-okat. A hts szentlyben az istensg szimblumait (tkr, kard, stb.) rzik. - A sint valls igen lnyeges eleme a macuri, az nnep. A naptri v kzs nnepei (pl. jv) mellett minden szentlyben meglik az illet szently sajt nnept dobolssal, zenvel, nekkel, felvonulssal s szmos ms hagyomnyos szert-sal. A felvonulskor rudakon v. emberek ltal hzott dszes kocsin krlhordozzk a mikosit, az istensg szimblumait rejt dszes ldt. - A sint kezdettl fogva szolglta a pol. hatalmat. Az istenek ltal teremtett japn szigetek szt fldnek, tenn pedig, a napistenntl szrmaz csszr szt szemlynek szmtott.
1868: a Meidzsi-korszak kezdettl a sintt llamvallsnak minstettk, s egyes sint szert-okon val rszvtelt llampolgri ktelessgnek tekintettk. A sint valls imperialista clokra val felhasznlsnak a II. vh-ban elszenvedett veresg vetett vget: az j alkotmny elrendelte a valls s az llam szigor elvlasztst, megtiltotta brmely valls llami tmogatst s az llami isk-ban trtn vallsoktatst. -
2. Az Indiban keletkezett ›buddhizmus Knn keresztl hatolt be Japnba, a Mahjna-buddhizmus formjban.
552: egy koreai kir. kldttsg hozott els zben buddhista szent iratokat Japnba. A buddhizmus terjedst nagyban elmozdtotta Szuiko csn (ur. 593-628) helytartja, Stoku hg. Az ltala alaptott Nara melletti Hrjudzsi szently ma is ~ egyik legszebb buddhista pletegyttese. A 7-8. sz: Knbl tterjedt Japnba s virgzsnak indult tbb buddhista felekezet. A buddhizmust Smu csszr (ur. 724-749) llamvallss tette, s minden tartomnyban hivatalos monostorokat (kokubundzsi) pttetett. A Narban plt fmonostorban, a Tdaidzsiban llttatott risi mret Buddha-szobor ma is ll. A buddhizmus nem tkztt ssze a sintval, hanem egybeolvadt vele. A npszer buddhista istensgeket gyakran sint istensgekkel azonostottk. A japnok manapsg sem rzik ellentmondsnak, ha rszt vesznek mind sintoista, mind buddhista szert-okon. gy pl. a hzassgktst rendesen sint sztlyekben tartjk, a temetst s a halottakrl megemlkez imt buddhista szerz-ekkel vgeztetik. - A Heian korszakban a Tendai s Singon felekezetek hatoltak be Japnba; az elbbi monostorai fkpp a Kiot melletti Hiei hegyen pltek, ahol virgkorban 40 ezer szerz. lt, az utbbit Kkai hozta be Knbl, s a Kja hegyen ptett monostorokat. - A Kamakura-korszakban a zen felekezet hatolt be Japnba, s indult nagy virgzsnak. A japn zen-buddhizmus legnagyobb egynisge Dgen (1200-53), kinek a zen-elmlkedsrl (zazen) szl felfogsa a mai napig irnyad. Ugyanebben a korban mkdtt Sinran (1173-1263), aki az indiai Amida-szutrk rtelmben az Amida-Buddha irnti hv bizalomra pt Dzsd Sinst alaptotta.
Mg a zen-buddhizmus az emberi trekvs, a dzsiriki, 'sajt er' fontossgt hangoztatta a szatori, 'megvilgosods' elrse cljbl, addig Sinran kizrlag a tarikibe, 'a msik erejbe', az Amida rdemeibe s irgalmba vetett hit szksgessgt hangoztatta. Japn legelterjedtebb buddhista felekezete ma is a Dzsd Sins. Vetlkedik vele a Nicsiren (1222-82) ltal alaptott s rla elnevezett felekezet, mely az indiai Ltusz-szutrt tekinti vgs kinyilatkoztatsnak. - A Tokugava-korszakban a sgunok szigor llami felgyelet al helyeztk a buddhista monostorokat, s eszkzknt hasznltk fl azokat a ker-ek felkutatsra s kiirtsra. A Meidzsi-korszakban a Sint lett llamvalls, s a buddhizmus elnyomatst szenvedett. A II. vh. utn az sszes buddhista felekezet ismt teljes vallsszabadsgnak rvend. -
3. A ›konfucianizmus is a kna kultrval egytt hatolt be Japnba, nem mint valls, hanem mint etika. Tantsbl fleg a feljebbvalk irnti tisztelet, az alattvalk irnti jindulat, az egyttmkds s az udvariassg szelleme hatotta t a japnok lett mind a mai napig. -
4. A nagy trsad. s pol. vltozsok, melyek 1850-tl alapjaiban rzkdtattk meg a japn trsad-at, szmos j valls keletkezshez vezettek. Ezeknek a legtbbje a buddhizmusnak v. a sintoizmusnak valamilyen vlfaja, de gyakran ker. elemeket is tartalmaz. Alaptik nagy vallsi lmnytl indttatott karizmatikus egynisgek, kiknek kvetibl mozgalom szletett s j vallsi kzssg szervezdtt. Kzel 3000 ilyen j vallst tartanak szmon Japnban. Hveik sszltszma 20-30 millira tehet. A legfontosabbak: Tenri-kj, 'az gi igazsg tana'. Alaptja 1838: egy parasztasszony, Nakajama Miki (1798-1887). Egy Istent imdnak, kit Ojagaminak, 'Szlisten'-nek neveznek, az embereket pedig egyenjog testvreknek tekintik. Kiot kzelben plt kzpontjuk kis vross ntte ki magt. Tbb mint 2,5 milli hvjk van. - A PL-kjdan, 'a tkletes szabadsg felekezete' alaptja 1931: Miki Tokuharu (1871-1938) s fia, Tokucsika (1900-83). E felekezet szerint az emberi let: mvszet. Ezrt az embernek szabadon ki kell fejlesztenie egynisgt a mvszet s munka ltal. Ez csak akkor lehetsges, ha az ember feladja nzst, s az emberisg javra dolgozik. Szintn tbb mint 2,5 milli tagjuk van. -
A Szekai kjszei-kj, 'Vilgdvzt tan' alaptja 1931: Okada Mokicsi (1882-1955), a teremt Isten fldi kpviseljnek vallotta magt, s hveit arra buzdtotta, hogy a fldn teremtsk meg az igazsg, jsg s szpsg orszgt. Hrom kzpontjuk gynyr mzeumokkal rendelkezik. Hvi szma kb. 800 ezerre tehet. - A Nicsiren felekezetbl 1900 u. tbb nagy vallsi mozgalom szletett. A fbbek: Reijkai, 'a lelkek bartainak trsasga', 1919: alaptja Kubo Kakutar (1892-1944). F tana a halottak szellemeirt vgzett ima. Tbb mint 3 milli tagja van. - A Riss-kszeikai, 'az igazsg s emberiessg fellesztsnek trsasga' alapti Nivano Nikkj (1906-) s Naganuma Mjk (1889-1957). Reijkaitl szakadtak el, de kvetik szmval meghaladtk azt. 1995: kb. 5,5 milli tagja van. A halottakrt vgzett ima mellett a Ltusz-szutra rk Buddhjnak tisztelett, az emberi szemlyisg kialaktst s a vilgbke elmozdtst tekinti feladatnak. Japnon kvl is elterjedt, s ksz a keresztnysggel val egyttmkdsre. - A Szka-gakkai, 'rtkteremt tantrsulat' alaptja 1930: Makigucsi Cuneszabur (1871-1944), felvirgoztatja pedig Toda Dzsszei (1900-58). Ez a legelterjedtebb j valls: 16 milli hvt szmll. F vallsgyakorlata a Ltusz-szutra kezd szavainak recitlsa. Nagy nnepsgek, zarndoklatok, pomps szkhzak, egyetemek, isk-k, folyiratok, stb. mutatjk a mozgalom leterejt. A japn pol. letben is komoly szerepet jtszik egy pol. prt alaptsval. - Az j vallsok szletse napjainkban is folytatdik, s nhny esetben kros kvetkezmnyekkel jrt. gy az Aszahara Sk ltal alaptott Oum Sinri-kj, 'Aum igazsg tan' 1995: azzal rzta meg a japn trsad-at, hogy a vilg kzeli vgt vr tagjai mrges gzokat terjesztettek a fldalatti vast llomsain, gy akartk a Japn feletti uralmat kezkbe ragadni, kritikusaikat pedig legyilkoltk. Csoportjukat trvnyileg betiltottk s vezetsgk ellen eljrtak, de mindenkit megdbbentett, hogy fanatikus tanaik egyetemet vgzett fiatalok kztt is sok ezer kvetre talltak. Ez a tny is mutatja Japn jelenlegi szellemi lgkrnek instabilitst.
|